Japonezii sunt altfel, şi nu mă refer doar la mâncare, filme sau limbă, e valabil şi pentru maşini. Le desenează şi le construiesc în felul lor, iar senzaţia la volan este diferită faţă de cea trăită în maşinile altor constructori.
M-a convins asta Honda Civic sedan cu motor pe benzină de 1,5 litri, 182 de CP şi cutie CVT. Dacă Civic 5D este agresiv, efervescent şi răsfăţat, sedanul are acel calm tipic fraţilor mai mari. Este mai generos ca şi dimensiuni, mai stilat şi mai confortabil, însă păstrează şi latura sportivă a fratelui mai mic.
FOTO: Dragoş Savu / Mediafax Foto / ProMotor
Spaţiu pentru 5 persoane şi portbagaj imens
La exterior, Civic sedan vine cu un design tip hatchback alungit. Forma grilei, profilul şi spatele îl fac să se deosebească de rivalii din categoria sa. Lungimea de 4.648 mm, lăţimea de 1.799 mm precum şi înălţimea de 1.416 se traduc într-un ampatament generos de 2.698 mm şi o capacitate a portbagajului de 519 litri. Cinci pasageri vor sta confortabil, însă ocupaţii din spate vor trebui să aibă grijă la cap când intră în maşină. Stâlpii din spate sunt mai aplecaţi, iar asta ocupă din spaţiu.
Poziţia de şezut este foarte joasă, iar acest aspect poate fi îmbunătăţit doar pentru scaunul şoferului, care este reglabil pe înalţime. În nivelul de echipare pe care îl avea maşina de test (Elegance), scaunele erau acoperite cu un material textil sintetic care pare rezistent la uzură. Susţinerea laterală nu era una de top, însă suficientă pentru majoritatea şoferilor. Pe bancheta din spate încap trei pasageri, iar poziţionată central găsim o cotieră rabatabilă cu suporturi pentru pahare. Bancheta poate fi rabatată după apăsarea unui buton aflat în portbagaj.
Când spuneam „altfel” la începutul textului mă refeream şi la modul cum se deschide portbagajul: la Civic sedan acesta nu poate fi deschis decât din cheie sau dintr-un buton de pe uşa şoferului.
FOTO: Dragoş Savu / Mediafax Foto / ProMotor
Calitatea materialelor de la interior este bună, iar din scaunul şoferului vizibilitatea este bună. Comenzile sunt poziţionate ergonomic, iar display-ul central este poziţionat suficient de sus pentru a nu-ţi lua prea mult ochii de la drum.
Android Auto şi Apple Car Play
Display-ul tactil de 7 inchi are pe margini butoane capacitive pentru accesarea funcţilor principale, însă sistemul de operare are o grafică uşor depăşită. Un alt detaliu „altfel” este butonul aflat în colţul de sus al ecranului, care te ajută să-i modifici luminozitatea fară să umbli prin meniu. Smartphoneul se contectează foarte simplu prin Bluethooth, însă doar când maşina este staţionată. Totodată, sistemul de infortainment suportă Android Auto şi Apple CarPlay.
FOTO: Dragoş Savu / Mediafax Foto / ProMotor
Construcţia de bază a lui Civic Sedan nu s-a schimbat substanţial faţă de versiunile precedente, ceea ce înseamnă că şasiul este acelaşi. Dar Honda a rafinat suspensia, rezultatul fiind o absorbţie netedă a gropilor şi denivelărilor. Direcţia este foarte precisă, iar motorul de 1.5 litri de 182 de CP şi transimisa CVT au făcut ca acceleraţiile să fie foarte fluide. Maşina se remarcă prin stabilitate, iar mersul de autostradă este uşurat de pilotul automat adaptiv şi de sistemul de menţinere a benzii de rulare.
FOTO: Dragoş Savu / Mediafax Foto / ProMotor
Lângă levierul cutiei de viteze găsim butonul funcţiei Break Hold (foarte utilă în oraş), frâna de mână electrică precum şi modul de condus Eco. Acesta din urmă contribuie la reducerea consumului de combustibil, însă taie din elanul motorului.
Consumul mediu înregistrat a fost de 12%, cu mers 100% urban. Nu este puţin, însă cei 182 de cai-putere trebuie hrăniţi cum se cuvine.
Honda Sensing – poate cel mai consistent pachet de siguranţă oferit standard
Noi am testat o variantă de top, însă chiar şi în echiparea standard Civic Sedan nu duce lipsă de dotări precum sistem de monitorizare a presiunii din anvelope, spălătoare pentru faruri, sistem de avertizare a coliziunilor frontale, lumini de zi cu LED, sistem de menţinere a benzii de circulaţie, jante aliaj 17 inci, sistem de recunoaştere a semnelor de circulaţie şi senzorii de parcare (faţă+spate).
FOTO: Dragoş Savu / Mediafax Foto / ProMotor
Totodată, un detaliu important este oferirea standard a pachetului de siguranţă activă Honda Sensing, care înglobează sistem automat de frânare cu funcţie de detecţie pietoni (CMBS), sistem de avertizare a coliziunilor frontale (FCW), sistem menţinere bandă de circulaţie (LKAS), sistem de avertizare părăsire bandă de circulaţie, cruise Control adaptiv cu funcţia de anticipare, sistem de recunoaştere a semnelor de circulaţie şi sistem de asistare a menţinerii benzii de circulaţie cu intervenţie activă asupra traiectoriei (RDM).
Verdict
Stilul exterior proaspăt, combinat cu stilul interior tineresc, precum şi tehnologia modernă, vivacitatea motorului de 182 de CP şi suspensia ireproşabilă ar trebui să transforme Honda Civic sedan într-un model aflat pe lista scurtă a celor îşi doresc o maşină uşor „altfel”. Totodată, un pachet de siguranţă standard atât de cuprinzător este greu de găsit, mai ales când vorbim de branduri non-premium.
FOTO: Dragoş Savu / Mediafax Foto / ProMotor
Fişă tehnică – Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo
Preţ (februarie 2019) – 24.300 de euro TVA inclus
Capacitate cilindrica (cc) – 1498
Combustibil – Benzina
Transmisie – AT CVT
Putere maxima CP – 182
Cuplu maxim Nm – 240
Acceleratie 0 → 100 km/h (sec) – 8.5
Viteza maxima (Km/ h) – 210
Lungime (mm) – 4648
Latime (mm) – 1799
Inaltime (mm) – 1416
Ampatament (mm) – 2698
Garda la sol (mm) – 124
Capacitate portbagaj (litri) – 519
Capacitate rezervor (litri) – 46